רגבים עתרה לבג"ץ נגד רשת דרכים בלתי חוקית ביו"ש
תנועת רגבים הגישה עתירה לבג"ץ בדרישה להורות לרשויות המדינה לעצור עבודות תשתית בלתי חוקיות שמבצעת הרשות הפלסטינית בחודשים האחרונים סמוך ליישוב מעלה חבר שבדרום הר חברון. בעתירה טוענת התנועה כי מדובר בפלישה מסיבית לאדמות מדינה הכוללת סלילת ציר מרכזי, הצבת עמודי חשמל ופריסת כבלים – ללא כל היתר ובניגוד לדין.
לטענת רגבים, פניות רבות למנהל האזרחי בדרישה לנקוט בפיקוח ואכיפה – לא נענו. לדברי העותרים, גם בזמן הגשת העתירה העבודות בשטח נמשכות ויוצרות בפועל חיבור בין גוש ההתיישבות הפלסטיני בחברון וייטא לבין בקעת הירדן, ובמקביל חוצצות בין יישובי הר חברון.
בעתירה מציינים אנשי רגבים כי מדובר בתהליך שיטתי ומדינתי ולא ביוזמות פרטיות "הפלישה והעבודות הבלתי חוקיות אינן פלישה של יחידים, בניה בלתי חוקית ספורדית או עבריינות פרטית, אלא כינון תשתית ציבורית בעלת אופי מדיני, להשתלטות שיטתית על מרחבי יו"ש בכלל ואדמות מדינה בפרט, כאשר רשויות האכיפה נשרכות הרבה מאחור אל מול קצב ההתפתחות הבלתי חוקית של המרחב" הדגישו בעתירה.
4,900 ק"מ של דרכים לא חוקיות
בעתירה מפנים אנשי רגבים לתחקיר שפרסמו לאחרונה, בו נטען כי ברחבי יהודה ושומרון נפרצו בשנים האחרונות כ-4,900 ק"מ של דרכים בלתי חוקיות, מתוכם 106 ק"מ רק בשנה האחרונה – כולם בשטחים הנתונים לאחריות ישראלית מלאה. בחינת תצלומי אוויר, כך לפי התחקיר, מגלה תכנון מוקפד שמטרתו לייצר רצף טריטוריאלי פלסטיני ולבודד מוקדים של התיישבות ישראלית.
"הלך לישון עם נוף – התעורר לכביש"
רועי דרוקר, רכז שטח בתנועת רגבים: "המציאות ביו"ש היא שהלכת לישוןן בלילה עם נוף הרים מהחלון והתעוררת בבוקר לכביש סלול. העבודות מתבצעות במחטף, בסופ"שים ובלילות, דווקא על אדמות מדינה. השיטה ברורה: השלב הראשון הוא פריצת דרך. לכל ציר חדש מתווספים במהירות עמודי חשמל וקווי מים ובשלב הבא בניית מבנים בהיקפי ענק. אמנם מבנה בלתי חוקי נראה יותר מרשים ומאיים, אבל בפועל, האכיפה נגדו פשוטה הרבה יותר מאשר נגד כביש באורך קילומטרים. הגיע הזמן לשנות את המציאות הזו ולעדכן את מדיניות האכיפה של הרשויות."
עד סוף מאי – מענק של 3,000 ש"ח בחודש, מי יכולים לקבל?
