80 בני אדם נהרגו השנה בתאונות חזית-צד – הנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון. באגף התנועה בוחנים הורדת סף האכיפה בצמתים כדי לצמצם את מהירות הנסיעה ולהפחית תאונות
קטל בצמתים: עלייה חדה במספר ההרוגים בתאונות חזית-צד נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים מסוג חזית-צד: 80 בני אדם נהרגו בשנת 2024 לעומת 53 בשנת 2023 – עלייה של 51%.
תאונות חזית-צד מתרחשות לרוב בצמתים, כאשר רכב אחד פוגע בעוצמה בצידו של רכב אחר. הסיבות המרכזיות לתאונות מסוג זה הן אי מתן זכות קדימה וכניסה לצומת באור אדום.
משטרת ישראל מחמירה אכיפה בצמתים באגף התנועה במשטרה בוחנים את הורדת סף המהירות לאכיפה בצמתים, במטרה למנוע נהגים מלהאיץ בניסיון להספיק לעבור את הרמזור לפני שיתחלף לאדום. מחקר פנימי שנערך מצביע על כך שהורדת סף המהירות תוכל להפחית באופן משמעותי את כמות התאונות ועוצמת הפגיעה במקרים שבהם תאונה מתרחשת.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מזהיר מפני הקטל הגובר: "תאונות מסוג חזית צד הן בעלות פוטנציאל קטלניות גבוה בשל העובדה כי חזית הרכב נכנסת בחוזקה בצידו של הרכב השני שנכנס לצומת. בשנה שעברה חלה עליה חדה בשיעור ההרוגים בתאונות מסוג זה והפתרון הוא בהצבת מצלמות רמזור בולטות ומשולטות באותם צמתים אדומים מרובי תאונות ונפגעים. אדם שידע כי הוא נכנס לצומת מצולם וייענש בחומרה לא ימהר לסכן את החיים שלנו. הורדת סף המהירות באכיפה בצמתים הוא צעד חשוב ונכון אשר יצמצם את מהירות הנסיעה, יאפשר עצירה בטוחה בזמן וגם במקרה של תאונה עוצמת הפגיעה תהיה פחותה. למשטרת התנועה חסרים מאות שוטרים וחסרות מאות ניידות, שימוש באמצעי אכיפה אלקטרונים בצמתים האדומים יכול לחסוך בחיי אדם".
תמונת מצב בערים הגדולות: ירושלים מובילה במספר הנפגעים 19 מתוך 80 ההרוגים בתאונות חזית-צד בשנת 2024 נהרגו בכבישים עירוניים – אחד מכל ארבעה הרוגים.
התפלגות מספר הנפגעים בתאונות חזית-צד בערים מרכזיות בשנת 2024:
ירושלים: 355 נפגעים, 2 הרוגים, 45 פצועים קשה.
חיפה: 329 נפגעים, הרוג אחד, 18 פצועים קשה.
תל אביב-יפו: 277 נפגעים, 4 הרוגים, 61 פצועים קשה.
באר שבע: 301 נפגעים, 14 פצועים קשה.
אשדוד: 246 נפגעים, הרוג אחד, 16 פצועים קשה.
פתח תקוה: 216 נפגעים, 3 הרוגים, 14 פצועים קשה.
נתניה: 103 נפגעים, 2 פצועים קשה.
ראשון לציון: 60 נפגעים, 2 הרוגים, 13 פצועים קשה.
מצלמות רמזור: הדרך לצמצום התאונות?
חציית צומת באור אדום היא אחת העבירות המסוכנות ביותר בכבישים. משטרת ישראל משתמשת במצלמות רמזור המוצבות בצמתים מועדים לפורענות, כדי לתעד ולתפוס נהגים שעוברים באור אדום. המצלמות מופעלות שנייה לאחר שהרמזור מתחלף לאדום ומתעדות את הרכב ואת לוחית הרישוי שלו.
הענישה על עבירה זו חמורה: קנס של 1,000 שקלים ו-10 נקודות חובה. במקרה של היסטוריית עבירות תנועה קודמות, הנהג עלול להיענש בשלילת רישיון זמנית.
האם הצבת מצלמות נוספות תסייע בצמצום התאונות? לדברי מומחים, שימוש רחב יותר במצלמות רמזור בצמתים מסוכנים, לצד הורדת מהירות האכיפה, עשוי להביא לשינוי בהתנהגות הנהגים ולצמצום משמעותי של תאונות חזית-צד. משטרת ישראל ממשיכה לבחון את הנתונים וייתכן כי בשנים הקרובות נראה פריסה רחבה יותר של מצלמות אלו בערים הגדולות ובכבישים בין-עירוניים.
רגעים של חיים ומוות: עמדות דפיברילטור חכמות הוצבו בספארי רמת גן

תמונות: עמותת אור ירוק

תמונות: עמותת אור ירוק