לא יכול להיות שאמא תצטרך לבחור איזה ילד לקחת לממ״ד

כנס חירום בכנסת דן במענה לאנשים עם מוגבלות בזמן לחימה

היום התקיים בכנסת, כנס חירום ״עורף סגול״ שעסק בניסיון לתת מענה פיזי ונפשי לאנשים עם מוגבלות בזמן לחימה. הכנס התקיים בנוכחותם של השר בני גנץ ושר הרווחה, יעקב מרגי. ובהובלת ח״כ פנינה תמנו שטה, ח״כ דבי ביטון וחכ״ל שירלי פינטו.

מחוץ לאולם הכנס הוצבו דוכנים של ארגוני החברה האזרחית: better ונגישות ישראל במטרה לחשוף לפתרונות מידיים לסוגיות שעלו בפאנלים. הפאנל נפתח בדקת דומייה לזכר הנופלים במלחמת חרבות ברזל ולאחר מכל עלו לבמה להקת ״הרכב מנצח-ראש העין״ לביצוע מרגש של השיר ״הלוואי״ בניצוחה של עופרה כהן.

הבנה ברורה: חברה חזקה לא משאירה אף אחד מאחור

יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה ויו״ר סיעת המחנה הממלכתי, ח״כ פנינה תמנו שטה: ״ההבנה היא מאוד ברורה, החברה שלנו לא יכולה להיות חברה טובה, חברה שיכולה למצוא בעצמה את הטוב, אם היא לא יודעת לעמוד על זכויות של כלל החברה הישראלית אנו נמדדים על היכולת שלנו להוביל לשיוויון, לאנשים עם מוגבלות יש את הזכות לביטחון ובמיוחד כשמדברים על מאות אלפי אזרחים. ולכן אנחנו כאן היום כדי לדון על כל הדברים שעוד יש לנו לעשות וביניהם תוכנית סדורה שתתן מענה לכל האתגרים.״

חה״כ דבי ביטון (יש עתיד) יו״ר השדולה לזכויות אנשים עם מוגבלויות: ״גם אני אמא מיוחדת, לשתי בנותיי העיוורות ובחיי התמודדתי עם לא מעט אתגרים. כתושבת שדרות ומפונה בחמשת החודשים האחרונים, נפגשתי עם לא מעט משפחות, הורים ילדים עם צרכים מיוחדים, אנשים עם מוגבלות והבנו את הקשיים.
לפנינו עוד המון עבודה, למדנו שאנחנו עם שחייב להיות מוכן להכל ואסור לשכוח את אוכלוסיית המיוחדים״.

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ:
״העוצמה שלנו כחברה היא היכולת לדאוג גם לחלש יותר, לאלו שמתקשים ולדחוף אותם קדימה, ככה מתנהלת חברה שהיא לא רק מצטיינת, אלא גם מתקדמת.
כמדינה וכחברה יש לנו מחוייבות להעניק סיוע וטיפול לאנשים עם מוגבלויות, לראות בהם שווים כמו כל אדם. זה נכון בשגרה, וזה בוודאי נכון בזמן מלחמה. זהו צו מוסרי.
אני מבקש לברך את ח״כ פנינה תמנו שטה וח״כ לשעבר שירלי פינטו על היוזמה החשובה והפעילות שלהן בנושא.״

חכ״ל שירלי פינטו, יוזמת התוכנית ״עורף סגול״ : ״זה לא יכול להיות שאמא תצטרך לבחור איזה ילד לקחת לממ״ד כי יש לה ילד בכיסא גלגלים, זה לא יכול להיות שילד על הרצף האוטיסטי יחווה התפרצויות זעם ורגרסיה כי לא קיבל מענה חינוכי-טיפולי תואם, שילדה בת 14, חירשת לא תדע שיש אזעקה ותתפלל לאלוהים שלא ייפול עליה טיל! המדינה לא הייתה במלחמה הזאת לסייע לאנשים הכי חלשים! זה הזמן שהממשלה תוציא תוכנית חירום לאומית דחופה על בסיס התוכנית ״עורף סגול״ שהגשתי״.

פאנלים: אתגרים ופתרונות

הפאנל הראשון עסק בהנגשת מקלטים ומערכות מצילות חיים לאנשים עם מוגבלות:
דור בן עמי, תושבת העיר שדרות, ראש תחום חירום וחוסן בתנועת לינק 20 מבית שותפויות רוטשילד: ״כשאני יוצאת מהבית ויש צבע אדום אין לי מה לעשות חוץ מלהתפלל שהטיל לא ייפגע בי״.

אתי שוורצברג, יו״ר אגודת החירשים בישראל: ״היו זוג מאשקלון שישבו יום שלם בממ״ד כי הם לא ידעו מתי תהיה אזעקה ומתי אפשר לצאת בשל היותם כבדי שמיעה״

הפאנל השני עסק במענים חינוכיים לילדים עם מוגבלות בזמן מלחמה:
אסתר שחר דובוסרסקי, אמא של מעיין – ״אני חדשה בעולם של הילדים המיוחדים. תמיד הייתי אמא מיוחדת. עכשיו ה״טייטל״ שלי נקבע בדם. מעייני שלי עברה תאונת דרכים בדרך לטיול שנתי ומאז, כל מה שהיה עד אז נגמר והתחלנו חיים חדשים. במהלך השנה פרצה מלחמה. אני זוכרת את הפעם הראשונה שנשמעה אזעקה, ואני ניתקתי את מעיין ממכשיר ההזנה ורצה עם המיטה שלה למסדרון. זה היה מחזה אימה״.

ליה אשכנזי, אמא של לביא: ״הפתרון נמצא בשורש, אנחנו חיים במדינה שאנחנו לא יודעים אם יקרה עוד משהו, חייבים לתת יותר תקציבים להדרכות הורים וכל גורם טיפולי אחר שיכול לתת מענה פרקטי, ההכלה חשובה אך חייבים יותר פרקטיקה, להבין איך חושב הילד ואיך הם רואים את העולם מתוך ההבנה שזה שונה לילד המאובחן עם אוטיזם״.

הפאנל השלישי עסק בסיוע נפשי מונגש בעת מלחמה:
עו״ד הדס ארנון שרעבי, מנהלת קשרי ממשל עמותת אותי – ״לצערנו גם מטפלים ומטופלים שלנו חוו על בשרם את האירועים, ילד מגני העמותה נהרג עם כל משפחתו, מטפלים ומטופלים פונו מבתיהם, היה הרבה מאוד עשייה בשטח והחלטנו להנגיש מענים טיפוליים ורגשיים, ללא הטיפולים האלה ילדים עם מוגבלויות לא היו מקבלים כלל טיפולים״.

קרדיט צילום: דוברות חברות הכנסת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?