מהשפלה לתל אביב ב־26 דקות: הקו הכחול שמבטיח מהפכה בתחבורה

צילום: חברת נתיבי איילון

מערכת BRT ראשונה במרכז הארץ תחבר את רחובות, נס ציונה וראשל״צ לתל אביב עם 44 תחנות חכמות ונסיעה מהירה ואמינה, כבר ב־2028

מהפכה תחבורתית יוצאת לדרך: משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון השיקו את הקו הכחול: קו ה־BRT הראשון במרכז הארץ. ההשקעה הכוללת בפרויקט נאמדת בכ־3 מיליארד שקלים, והוא צפוי לשנות את פני התחבורה הציבורית בשפלה.

שרת התחבורה מירי רגב אמרה בטקס ההשקה: ״הקו הכחול הוא חלק מתוכנית לאומית רחבת היקף שתיצור רשת תחבורה ארצית מתקדמת, בשילוב קווי הרכבת הקלה והמטרו שאנו מקדמים״.

השקת הקו מתרחשת ברקע מציאות ביטחונית וחברתית מורכבת: רק היום נרשם חיסול לאור יום ברמלה סמוך למעון ילדים, אירוע שחשף שוב את תחושת חוסר הביטחון במרחב הציבורי.

מהו BRT ולמה זה חשוב

מערכת ה־BRT (Bus Rapid Transit) מבוססת על אוטובוסים חשמליים גדולים הנעים בנתיבים ייעודיים עם עדיפות ברמזורים. כל רכב יכול להסיע כ־200 נוסעים – הרבה יותר מאוטובוס רגיל – ובעלות וזמן הקמה נמוכים לעומת רכבת קלה. התוצאה: נסיעה מהירה, אמינה ונוחה.

הקו הכחול: נתיב חדש במרכז

הקו יתפרס לאורך 30 קילומטרים, מצומת ביל״ו בדרום ועד צומת בית דגן בצפון, ויחבר את רחובות, נס ציונה וראשון לציון עם תל אביב. לאורך התוואי יוקמו 44 תחנות חכמות ומונגשות, והקו ישרת מעל 100 אלף נוסעים ביום, כ־30 מיליון נוסעים בשנה.

חווית נסיעה אחרת

המטרוניות החשמליות בקיבולת של עד 180 נוסעים ינועו בנתיבים בלעדיים עם עדיפות ברמזורים. כך ניתן יהיה להגיע ממרכז רחובות לראשל״צ בכ־26 דקות בלבד, או מפארק המדע למרכז העיר רחובות בכ־13 דקות.

הנושא של אמון הציבור ושמירה על שקיפות מלווה גם תחומים אחרים, רק היום הודיעה הרשות להגנת הצרכן על כוונתה להטיל קנס כבד על רשת שופרסל בעקבות הטעיית לקוחות.

השפעה עירונית נרחבת

במקביל לסלילת התוואי, יבוצעו עבודות פיתוח עירוניות: שבילי אופניים, גינון ותאורה מתקדמת, לצד שדרוג תשתיות ניקוז, ביוב וחשמל. רחוב הרצל ברחובות, למשל, יהפוך לנתיב תחבורה ציבורית מרכזי ויעוצב כמרחב עירוני שוקק חיים.

חלק מתוכנית לאומית

הקו הכחול הוא רק השלב הראשון בתוכנית רחבת היקף להקמת רשתות BRT בהיקף של כ־20 מיליארד שקלים. התוכנית צפויה לשרת כמיליון תושבים וכחצי מיליון מקומות תעסוקה בצפון, בדרום ובמרכז.

דברי ראשי הערים

ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך: "החתימה הרשמית על הקו הכחול והקו החום המערבי היא לא עוד טקס, אלא רגע של הגשמת חזון. רגע שבו חלום הופך למציאות, עם הקמתה של רשת תחבורה ציבורית מתקדמת, נגישה, זמינה, ברמה בינלאומית, שתשרת מאות אלפי אנשים מדי יום. הקו החום שיחצה את העיר ממזרח למערב, והקו הכחול שיחבר אותנו מצפון לדרום, יצרו יחד מערכת תחבורתית מקיפה, שתשנה את הדרך שבה אנחנו חיים, עובדים ונעים. מדובר לא רק בשדרוג הנסיעה, אלא במהפכה עירונית אמיתית שתציב את ראשון לציון בשורה אחת עם הערים המובילות בעולם".

ראש העיר נס ציונה, שמואל בוקסר: ״הקו הכחול הוא חלק משמעותי מהחזון שלנו- של פיתוח אחראי לעיר נס ציונה. פיתוח שמכבד את צביון העיר, כעיר בוטיק של קהילה ובד בבד צועד קדימה, לתחבורת המחר. מערכת הסעת המונים מהירה ויעילה היא ללא ספק בסיס לפיתוח נס ציונה כעיר חכמה נגישה ומקושרת. אני מודה לשרה מירי רגב שפועלת רבות לקידום הפרויקט הלאומי, למשרד התחבורה, לחברת נתיבי אילון ולשותפים שלנו ראשלצ ורחובות״.

ראש העיר רחובות, מתן דיל: ״רחובות נמצאת היום בלב המהפכה התחבורתית של מדינת ישראל. הקו הכחול, הוא פרויקט לאומי-ארצי, שיחבר את העיר שלנו בצורה ישירה, נוחה ומהירה לערי המרכז ולמטרופולין תל אביב, וישנה את פני התחבורה ברחובות בעשורים הבאים.

לשמחתי, הצלחנו למקסם את הרווח של רחובות מהפרויקט הזה, והעיר זכתה להשקעות עתק של מאות מיליוני שקלים עבור חידוש תשתיות בכבישים נוספים בעיר ומתיחת פנים לרחוב הרצל, לרבות הטמנת קווי חשמל, תאורה מתקדמת, שבילי אופניים ונוף עירוני איכותי. ההשקעה בקו הכחול תיתן מענה תחבורתי הולם לתושבות ולתושבים, תחזק את מרכזי התעסוקה, המסחר והחינוך בעיר, ותהפוך את רחוב הרצל למרכז עירוני שוקק חיים ומודרני.

אני מודע למחיר שכולנו משלמים כעת ועוד נשלם בתקופת העבודות, אך המחיר של להישאר מאחור גדול הרבה יותר."

שינוי היסטורי

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "הקו הכחול הוא ביטוי לתפיסה החדשה שמובילה שרת התחבורה מירי רגב ומחוללת מהפך במערכת התחבורה בישראל. זהו צעד ראשון ברשת רחבה של קווי BRT שיוקמו ברחבי המדינה ויהוו חלק בלתי נפרד מהתחבורה הציבורית של העתיד.

זהו פרויקט שמצמצם פערים, ומחזיר לאזרחים את היכולת לנוע בקלות ובאמינות מבלי להיות תלויים ברכב הפרטי. הקו הכחול ישדרג את איכות החיים של מאות אלפים ויתרום באופן ישיר לחיזוק הכלכלה והמשק. חזון 'מחברים את ישראל' קורם עור וגידים כאן בשפלה, וימשיך להתממש בקווים נוספים בצפון, בדרום ובמרכז, כחלק מהתוכנית הלאומית לפיתוח רשתות BRT בהיקף חסר תקדים.

זהו שינוי היסטורי שיבטיח תחבורה ציבורית מתקדמת, ירוקה ונגישה בכל רחבי הארץ."

מנכ"לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן: "אנחנו חותמים היום על תחילת ביצוע הקו הכחול. קו ה-brt הראשון שיוצא לדרך לאחר עבודה מאומצת ושיתוף פעולה עם משרד התחבורה, רשות התח"צ וראשי הרשויות המקומיות.

הקו הכחול הינו פרויקט דגל שתכליתו לחבר את ערי השפלה עם מטרופולין תל אביב וליצור סטנדרט חדש של תחבורה ציבורית נגישה ואמינה, באמצעות מערכת תחבורה ציבורית ייחודית שעתידה לשפר את איכות החיים וליצור הזדמנויות תעסוקה ומסחר למיליוני תושבים.

הקו הכחול יספק אלטרנטיבה ראויה, אמינה ובת קיימא לשימוש ברכב הפרטי ותסייע להפחית את הגודש בכבישי האזור. חברת נתיבי איילון רואה חשיבות גבוהה בפרויקט לאומי זה עבור כל משתמשי הדרך ולכן שמנו לעצמנו כמטרה עליונה לקצר את לוחות הזמנים לביצועו ככל שניתן".

צילום: חברת נתיבי איילון
צילום: חברת נתיבי איילון
צילום: חברת נתיבי איילון
צילום: חברת נתיבי איילון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?