השחתת פסל אנה פרנק ביום השנה למעצרה : כתובת 'FREE GAZA'

פסל אנה פרנק הושחת באמסטרדם: "מפגינים למען עזה חיללו את דמותה"

פסל דמותה של אנה פרנק, הממוקם סמוך למוזיאון ביתה באמסטרדם, הושחת אמש בפעם השנייה בתוך פחות מחודש. כך דווח אמש – ראשון, ברשת CBS ובסוכנות הידיעות AFP. על פי הדיווחים, על בסיס הפסל רוססה הכתובת "FREE GAZA" בספריי אדום, וידיה של דמות הילדה נצבעו באותו צבע.

המשטרה המקומית פתחה בחקירת האירוע, שככל הנראה התרחש במהלך הלילה. דובר משטרת אמסטרדם מסר לסוכנות AFP כי טרם זוהו חשודים.
האירוע התרחש ביום השנה ה-80 למעצרה של אנה פרנק ובני משפחתה במחבואם בעליית הגג על ידי הנאצים, ב-4 באוגוסט 1944.

זו הפעם השנייה בתוך פחות מחודש שהפסל, המנציח את אחד הקורבנות המפורסמים ביותר של השואה, הושחת. לפי תחנת הטלוויזיה AT5, הפסל הושחת גם ב-9 ביולי. בעקבות האירוע הקודם, הרשויות המקומיות קראו להגברת האבטחה באתר באמצעות מצלמות אבטחה ותאורת לילה.
קלאס מיאר, דובר משרד ההגנה ההולנדי והיסטוריון, הגיב בחריפות לאירוע בטוויטר: "מפגינים למען עזה חיללו את פסל אנה פרנק באמסטרדם. ברברים."

אנה פרנק, שנפטרה בגיל 16 במחנה ריכוז נאצי ב-1945, היא סמל של הקהילה היהודית ההולנדית. יומנה הפך לאחד התיעודים המשפיעים ביותר של השואה, שהשמידה כשלושה רבעים מ-140,000 יהודי הולנד בתקופת הכיבוש הנאצי.
הבית באמסטרדם שבו הסתתרה משפחת פרנק במשך שנתיים לפני שנתפסה על ידי הנאצים ב-1944, הפך למוזיאון המוקדש לסיפורה.

אין ספק שהשחתת פסל אנה פרנק, דמות סמלית וחשובה בזיכרון השואה, פוגעת לא רק בזיכרון היהודי אלא גם בערכים הדמוקרטיים הבסיסיים של חופש הביטוי והכבוד להיסטוריה. פסל זה עומד כמזכרת לאומית ואוניברסלית לזוועות השואה ולסבל היהודי בתקופת מלחמת העולם השנייה.
ההשחתה מכוונת במיוחד לאירועי יום השנה למעצרה של אנה פרנק, רק מעצימה את הצורך להגן על אתרי זיכרון ולשמור על כבודם. שימוש בציון זה כדי להביע דעות פוליטיות פוגע בערכים הדמוקרטיים של החברה שלנו. פגיעה כזו בצלם אדם שהפך לסמל לאנושיות ולסבל בלתי נתפס מראה על חוסר רגישות וחוסר כבוד להיסטוריה.

ההגנה על אתרים אלו היא לא רק חובה כלפי הקורבנות של אותה תקופה, אלא גם חובתנו לדורות הבאים לזכור ולהכיר את הלקחים מההיסטוריה. היא תורמת לחיזוק הדמוקרטיה ומסייעת במניעת הישנות זוועות אלו בעתיד.

קרדיט: Klaas Meijer

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?