נמל חודיידה תחת אש: ישראל משבשת את האמל"ח האיראני לחות'ים

תקיפת ישראל בתימן: פרטים חדשים על המתקפה ועל תחקיר הכטב"ם החות'י שפגע בתל אביב

בבוקר ה-21 ביולי 2024, דווח בגלי צה"ל על פרטים חדשים בנוגע לתקיפה הישראלית בתימן ועל תחקיר ראשוני בנוגע לכטב"ם החות'י שפגע בתל אביב. הדיווח מגולל פרטים אודות ההכנות לתקיפה, תוצאותיה, והתגובות הצפויות מהאזור.

תקיפת נמל חודיידה: מטרה אסטרטגי. בדיוני אישורי יעדי התקיפה, הוחלט בישראל לפגוע בשני מוקדים מרכזיים בנמל חודיידה ובסביבתו. המוקד הראשון היה תשתיות האנרגיה של הנמל, כאשר הותקפו כ-20 מאגרי דלק, רובם בתוך מתחם הנמל וחלקם מאגרים שהחות'ים הציבו בסמוך לנמל. התקיפה כוונה גם לפגיעה ביכולות פריקת הסחורות של הנמל, ותקפו עגורנים ומנופים שתפקידם לפרוק את הסחורות מהאניות לרציף. לפי הערכה במערכת הביטחון, הושבתה לחלוטין יכולת הנמל לקלוט סחורות, דבר שמונע מאיראן להעביר אמל"ח לחות'ים דרך הים.

האש שפרצה במקום צפויה להמשיך לבעור גם בימים הקרובים, דבר שמעצים את הנזק ויכול להעמיק את הקושי הלוגיסטי של החות'ים.

שימוש במרחב האווירי האזרחי: הטעייה חות'ית מוצלחת. מתחקיר ראשוני של פגיעת הכטב"ם בתל אביב עולה שהחות'ים השתמשו בנתיבי טיסה אזרחיים במדויק, והטיסו את הכטב"ם התוקף שלהם דרך הנתיבים הללו בניסיון להטעיה. גורמי ביטחון מעריכים כי זו הסיבה שהובילה להערכה השגויה שמדובר בכלי שאינו עוין.

שת"פ סעודי-ישראלי: הדיווח מעלה כי ישראל עדכנה את הסעודים מראש על התקיפה הצפויה בתימן. מטוסי חיל האוויר הישראלי עברו דרך המרחב האווירי של סעודיה בחלק ניכר ממסלולם, דבר שכנראה הצריך עדכון ישיר של הסעודים. שת"פ זה מעלה את השאלה על היקף שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות באזור.

השפעות אזוריות ותגובות אפשריות

בישראל מבינים שהמשמעות של התקיפה בתימן עשויה להיות כניסה לסבב מהלומות ממושך וישיר מול החות'ים. בכיר ביטחוני ציין כי אחרי פגיעת הכטב"ם בתל אביב, ישראל נאלצה להקרין עוצמה לאזור כולו – גם במחיר שהדבר יגרור תגובות נוספות מהחות'ים. "אם לא היינו עושים כלום – היה לזה מחיר, כי גם אחרים היו מקבלים רעיונות," אמר הבכיר. יש לצפות שישראל תצטרך לתקוף שוב בתימן בקרוב כדי להבטיח את ההרתעה.

חוסר תיאום בין המיליציות: חשש למהלכים נוספים, לאחר תחקיר בישראל התברר כי אין קשר בין הכטב"ם ששיגרו החות'ים לתל אביב לכטב"ם שיורט ממזרח לישראל באותה שעה. הבנת גורמי הביטחון היא שלא היה תיאום בין המיליציות בפעולות שלהן, דבר שמעלה חשש לפעולות נוספות מצד גורמים אחרים באזור.

התקיפה הישראלית בתימן מסמלת עלייה במתיחות באזור ומציבה את ישראל במצב של מוכנות גבוהה למהלכים נוספים מצד החות'ים ואיראן. המטרה המרכזית היא לשבש את יכולות האמל"ח של החות'ים ולהקרין עוצמה והרתעה לכלל האזור. בעוד ישראל מנסה להבטיח את ביטחונה הלאומי, האתגר הגדול יהיה להתמודד עם ההשלכות האזוריות ועם התגובות הצפויות ממיליציות נוספות.

קרדיט: OpenAI

כשהמלחמה נמשכת, ברשויות השונות של המדינה מבינים שיש צורך בהלוואות ומענקים חדשים לעסקים בישראל בעקבות "חרבות ברזל" והמסלולים לטובת האזרחים פתוחים עדיין לטובת כלל תושבי ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?