האמת מאחורי ההכחשות: התאבדות החייל שנעצר בגין התעללות במחבלים

מעצר והתאבדות: החייל שהתאבד כי קיבל יחס של מחבל

אתמול, דיווח אודי בן דוד, הכתב הצבאי של רדיו דרום, בשתי תכניות שונות בגלי ישראל על חייל צה"ל שהתאבד לאחר שנעצר בחשד להתעללות במחבלי נוח'בה. הבוקר הופיעו טענות מפי גורמים שונים כי הסיפור אינו נכון. אודי בן דוד ערך בירור נוסף, ולפניכם ממצאיו:

בן דוד מדווח כי לפני מספר שבועות שם קץ לחייו חייל שלחם במסגרת מלחמת חרבות ברזל. האירועים שהובילו להתאבדותו של החייל נחשפים כעת:

ביום ראשון, בן דוד שוחח עם שני אנשים שונים שהציגו עצמם כחברי המשפחה של אותו חייל. הם טענו כי החייל נעצר בחשד להתעללות במחבלי נוח'בה. לדבריהם, המעצר נעשה על ידי כוח מצ"ח בהיקף גדול, בעת שהחייל היה בבית קפה עם חבריו בזמן חופשה מהשירות הצבאי. במהלך מעצרו, החייל קיבל יחס כמו מחבל, מה שגרם לו להתאבד. המשפחה טוענת כי הצבא לא מוכן להכיר בהם כמשפחה של חלל צה"ל.

בן דוד פנה לדובר צה"ל וביקש תשובות לשאלות הבאות: "כמה חיילים נחקרו מתחילת המלחמה בנושאי התעללות במחבלים? כמה לוחמים התאבדו לאחר חקירות?"

לאחר כשעה, התקשרו מדו"צ וענו כי הם בדקו את העניין לעומק. על פי דובר צה"ל, הם לא יכולים לדעת את הסיבה המדויקת להתאבדותו של החייל. בשיחה עם דו"צ נאמר: "חיילים נעצרים לא סתם. חיילים נעצרים מסיבה. וכנראה היה שם איזשהו סיפור קצת מעבר וזהו".

ההקלטה של השיחה עם דו"צ מבהירה יותר את הטון ואת הטענה שהחייל התאבד בעקבות מעצרו. בן דוד שמע בין השורות את מה שלא נאמר במפורש – דו"צ לא הכחיש את המעצר ואת עילתו, אלא העלה גרסה בלתי ניתנת להפרכה לגבי נסיבות ההתאבדות. בן דוד הסיק שהידיעה מבוססת על כך שהצבא לא הכחיש דברים חמורים שאינם נכונים, אלא העלה תאוריות חלופיות כדי להימנע מהכחשת כזב.

בבוקר ה-16 ביולי 2024, לאחר גל השמועות על אי נכונותה של הידיעה, פנתה אל בן דוד קצינה מדו"צ וטענה שהידיעה לא יכולה להיות נכונה, משום שההתאבדות התרחשה לפני תחילת החקירות בנושא פגיעה במחבלי נוח'בה. התאריך שציינה הקצינה היה מאוחר במספר חודשים לתחילת החקירות בפועל.

נכון לשעה זו, דובר צה"ל טרם הכחיש את ליבת הידיעה: חייל צה"ל התאבד לאחר שנעצר בחשד לפגיעה במחבל נוח'בה. רק בשעה 14:00 נאמר לבן דוד כי "העובדות בבדיקה".

בן דוד מדגיש כי הוא מייחס חשיבות רבה לדיווחי אמת. אם הדיווח הנידון כולל מידע שאינו נכון, הדבר רובץ לפתחה של דובר צה"ל, שנמנע מלהכחיש את הטענות כמענה לשאילתא. בשיחת הטלפון מדו"צ לא נאמר כי העובדות בבדיקה, אלא "בדקנו קצת יותר לעומק".

כדי למנוע שגיאות בשידור בעתיד, בן דוד מתכוון לאמת ידיעות ולהצליבן מול גורמים מקצועיים ואמינים בלבד. דובר צה"ל יקבל שאילתות ודד ליין לתגובה, ללא שיחות טלפון ורקע.

קרדיט: דוברות צה"ל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?