מוזיאון ישראל פותח תערוכה חדשה לחודשי הקיץ: תעלומות במצולות

תערוכה חדשה שנפתחת באגף הנוער והחינוך לאומנות של מוזיאון ישראל מזמינה ילדים ומבוגרים, לצלול למעמקים ולנסות לפענח את התעלומות המסתתרות במעמקי הים.

המרחב המסתורי הכחול, הגדול והעמוק של הים עורר את דמיון בני האדם מאז ומעולם ונכח ביצירותיהם. מכיוון שאיננו יכולים לחיות במצולות, וקשה לנו (אפילו היום) לחקור את מעמקי הים, אנחנו מדמיינים את הנעשה בהם בחשש מסוים ובסקרנות גדולה.

יורדי הים בעולם העתיק האמינו שאלי הים מחוללים את הסערות בים, ובכוחם גם להשקיט אותן. תמנונים, כלבי-ים ולויתנים הציתו את הדמיון על עוד יצורי ים קסומים, עצומים ומפחידים. אגדות על בנות-ים, על תיבות מטמון קבורות באוניות טרופות ועל ערים אבודות הלהיבו סופרים, אמנים, מעצבים ויוצרי קולנוע, וגם הם עירבו ביצירותיהם מציאות ודמיון.

צילום: עודד אנטמן, מוזיאון ישראל

התערוכה האינטראקטיבית, מלווה בסרטים מונפשים ובאיורי ענק קסומים של המאיירת אורית ברגמן לצד יצירות דמיוניות של אמנים מישראל ומהעולם, ביניהם: גיא בן נר, אלי גור אריה, דורון רבינא, ורד אהרונוביץ' ועוד.

התערוכה עוסקת גם בהיבט נוסף של מרחב הטבע האדיר הזה אשר נמצא בסכנה. בשנים האחרונות העולם כולו עוקב בחשש אחרי מצבם של האוקיינוסים. פעולות שונות של בני-האדם יוצרות נזק מצטבר וגורמות לכך שרבים מיצורי הים נמצאים בסכנת הכחדה.

התערוכה מציגה מתקן ייחודי לעידוד התפתחות של שוניות אלמוגים שעוצב ופותח במעבדת עיצוב וטכנולוגיה של הטכניון, בראשותו של פרופ' עזרי טרזי. המתקן המרתק עשוי חרס, מצליח למשוך דגים ויצורי ים אחרים לחיות בתוכו.

"תעלומות במצולות" מזמינה ילדים ומשפחות לצלול לכמה שעות למעמקי הים, לפגוש יצורים אמיתיים או אוצרות שנמצאו על קרקעית הים לשחק, להסתקרן וליצור.

מיכל ברושי נחמני אוצרת התערוכה מסכמת: "התערוכה המיוחדת הזו נולדה בהמשך לשיחה שערכנו עם פורום של ילדים ששיתפו אותנו בידיעותיהם המפליאות והרעיונות הדמיוניים שלהם על הנעשה במצולות הים. אני מקווה שהיא תמשוך ותעניין מבקרים צעירים ומבוגרים כאחד.

ובה בשעה תעורר מחשבות ושאלות לגבי מצולות הים ההולכים ומתרוקנים מהיצורים הקסומים שחיים בהם בגלל הפעולות ההרסניות של בני האדם".

כלבה ננעלה בשגגה ברכב, מתנדב ידידים חילץ אותה בשלום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?