בנייה בלתי חוקית על קו התפר: "אסור לנו לשתוק"

ועדת המשנה לענייני איו"ש דנה היום בהיקף הבנייה הבלתי חוקית הפלסטינית לאורך קו התפר

יו"ר הוועדה, ח"כ צבי סוכות, הזהיר כי ": "ראינו כולנו ב7.10 מה המשמעות של בנייה צמודת גדר ללא שום בקרה, המטרה היא למנוע מכפר סבא להפוך להיות כפר עזה"

בתחילת הדיון הוצג דו"ח של תנועת רגבים עם נתונים מדאיגים

בו נכתב כי "מדיניות ההתעלמות של מדינת ישראל מול כיבוש והשתלטות פלסטינית על שטחי C, אפשרה בניה בלתי חוקית פלסטינית מאסיבית ביותר בצמוד לקו התפר ולגדר ההפרדה. מיפוי כלל הבניה הבלתי חוקית לאורך קו התפר כולו, מבקעת הירדן בצפון ועד עין גדי בדרום עולה המספר של 16,866 מבנים בטווח של קילומטר מקו התפר."

עוד נכתב בדו"ח כי "תופעת הבניה הבלתי חוקית בהיקפה העצום של כמעט 90,000 מבנים בשטחי C ביהודה ושומרון הינה מדאיגה ביותר. המיפוי ממחיש עד כמה הפקרת השטח והתעלמות מבניה בלתי חוקית מסכנת באופן מידי את כלל תושבי ישראל ובפרט את תושבי הישובים הקרובים לקו התפר כדוגמת נחושה, מודיעין, כפר סבא, בת חפר ומעלה גלבוע."

מאיר דויטש, מנכ"ל רגבים הציג את הדו"ח ואמר: "התחלנו לעבוד על הדו"ח הזה לפני המלחמה. הרבה פעמים רואים נקודות ולוקח זמן להבין את התופעה. בעיניי, בנים שנבנים צמוד כל כך לגדר, מדליקים נורה אדומה, אני מקווה שגם אצל אנשי המקצוע.

אני רוצה לפרגן למנהל האזרחי ויחידת פיקוח. החברה האלה משקיעים אין סוף מאמץ ורוצים מאוד לפעול. הבעיה שלי היא לא עם יחידת הפיקוח אלא עם המדניות. זה נועד לטפל במישהו שסגר לבד מרפסת לא חוקית, יש להם סד"כ ויכולות לזה. הם לא בנויים לטפל בשטחים הפתוחים ולכן הוועדה צריכה לפעול לקדם הקמה להקמת יחידה משטרתית ייעודית שזה התפקיד שלה."

ח"כ לימור סון הר מלך הגיבה: "הם אנשי השטח שמעבירים את ההמלצות וביום פקודה הם לא יוכלו לומר שידם נקיות. יכול להיות שהם פועלים לפי רוח המפקד, אבל בסוף הם נמצאים בשטח ואומרים אנחנו רק מקבלים פקודות. כל זמן שהם לא זועקים ומוחים על הדבר הזה ונעשית אכיפה בררנית, הם שותפים מלאים. אנחנו רואים שבאופן מגמתי תמיד האכיפה תהיה בצד אחד, על כל פחון בחברה היהודית הם מסתערים. אסור לנו לשתוק על זה."

ראש מועצת קרני שומרון, יהונתן קונזיץ: "אפשר לראות איך זה עובד כשיטה, זה מתחיל בשתילות ובשלבים הבאים זה מגיע לבניה בלתי חוקית. המדינה משקיעה מיליארדים בכבישים בלתי חוקיים אבל אחרי כמה שנים הם הופכים לכבישים בתוך כפרים שנבנו באופן בלתי חוקי בגלל שאין אכיפה."

ח"כ עמית הלוי: "לבנייה הלא חוקית יכולות להיות מטרות אזרחיות, לאומיות או צבאיות וברור שאנחנו באירוע אסטרטגי וצריך לבדוק עם המנהל האזרחי האם יש סדר עדיפויות משמעותי יותר מבחינת החשיבה הפלשתינית והמשמעויות לכניסה ליישובים סמוכים."

יחידת הפיקוח: חסרים לנו עובדים, כלים ומשאבים

מרקו בן שבת, מנהל יחידת הפיקוח במשרד הביטחון: " ביחידה יש היום 54 עובדים ואנחנו מחכים לאיוש של עוד 15. ישבתי פה לא פעם וכבר אז זעקנו וביקשנו לקבל כלים, כוח אדם, טכנולוגיה ומשאבים כדי שנוכל למלא את כל המשימות לשמירת האינטרסים של מדינת ישראל בשטחי c.

ב-2023 היחידה ביצעה הריסה של 550 מבנים, מדובר במספר שיא בשלושים שנה האחרונות. היכולות קיימות, הנתונים בשטח מוכיחים את זה. אין היום תא שטח שאפשר לגיד עליו שנרדמנו בשמירה. אין כמעט מבנה בלתי חוקי שאין לו ייצוג של עו"ד. העלייה הדרמטית בעתירות מנהליות ובג"צים הם מעכבים. בשנתיים האחרונות כמעט רוב מוחלט מהעתירות נדחות ואת רובן אנחנו ממשים כמעט באופן מיידי. העלייה נובעת גם משינוי חקיקה שהיה כאן בשנים האחרונות והרחיבה את ארגז הכלים. בסוף אנחנו עובדים לפי סדר העדיפויות כפי שנקבעו על ידי הדרג המדיני קרי שר הביטחון ועברו את שרשרת הפיקוד בצורה מסודרת."

ח"כ זאב אלקין: "מדינת ישראל חייבת להתעורר. אנחנו בסרט הזה הרבה שנים, ואתם מראים שיש פה פעילות במספרים אבסולוטיים אבל זה טיפה בים ולכן כשמסתכלים על התמונה הכוללת אתה רואה שכמות הבנייה הבלתי חוקית הפלשתינית הולכת וגדלה. בעניין כוח האדם יש כלים טכנולוגיים שאפשר להשתמש בהם שחוסכים המון כוח אדם"

יו"ר הוועדה, ח"כ צבי סוכות אמר בסיכום הדיון: "אנחנו מבינים שיש כאן מערכה רחבה. המטרה היא למנוע מכפר סבא להפוך להיות כפר עזה. כשמסתכלים ברמה האסטרטגית צריכה להיות מערכה קודם כל ביטחונית ואת המערכה הזו צריכה להוביל מדינת ישראל."

הדיון חשף את היקף התופעה המדאיגה של בנייה בלתי חוקית פלסטינית על קו התפר. הוועדה קראה לממשלה לפעול בנחישות וביתר שאת על מנת לעצור את התופעה ולשמור על ביטחון תושבי ישראל.

 

קרדיט צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ'‘

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?